Miroslav Matušínský

Jméno ve světle

Sicílie, pohledy ostrova slunce

Naše druhá rodinná cesta v roce 2023 byla věnované cestě na Sicílii! Sdílejte s námi zážitky z cesty a objevte krásy tohoto italského ostrova, který je proslulý svými unikátními památkami, malebnou přírodou a bohatou kulturou.

Cesta po ostrově začala na letišti v Trapani, kam se dostáváme letadlem z Bratislavy. Jaká to má chyba, když z Prahy lítá přímý levný spoj. Holt jsem byl v zimě nedočkavý a nečekal na levné letenky z Ruzyně. Nevadí, ovce polyká kilometry D1 poměrně ve vysokém tempu, auto nechávám gratis u Sconta a nakonec naše mužská skupina dává pět hvězd Letisku M. R. Štefánika, jelikož již vyžíráme a vypíjíme Mastercard Lounge, do kterého se v Praze dostanete pouze pokud cestujete mimo Schengen (T1).

Po přistání mě opět čekalo dvouhodinové martyrium na přepážce půjčovně aut, a i přesto, že v mé hlavě je to již zaběhlá rutina, tak mě opět překvapují a to tím že nemůžeš složit deposit kreditní kartou, která je komerční při nezájmu zakoupení plného krytí. Začínám věřit, že snad každá půjčovna na světě má své unikátní podmínky. Nakonec sepisujeme kontrakt na chodníku s nějakým známým zaměstnance z jiné přepážky, jelikož ostatní půjčovny již auta nemají, nebo za přemrštěnou cenu, necháme propadnout naší původní rezervaci a opouštíme letiště ve fungl novém hybridu. Odtud jsme se vydali na jihozápad ostrova do útulné zemědělské vesnice Lido Flori u města Menfi, kde obléháme pronajatý dům jako základnu pro další cestování po ostrově. Tyhle první dny miluji, dobrou noc.

Náš druhý den začal návštěvou Scala dei Turchi, úchvatné skalní formace s tyrkysovými plážemi. Poté pokračujeme do archeologického naleziště Agrigento, které je velké wau pro své starověké řecké chrámy a pozůstatky. Další wau přichází jen od dámských obdivovatelek při pohledu na 7 metrovou sochu vojáka Diova Telefa (Telamona) a jeho příslušenství.

Třetí den jsme se vydali do malebného městečka Scopello, oblíbené pro svůj rybářský původ a panoramata prosetí skal v moři s vřískajícími racky a instragramery . Jaká to smůla, když se mi nedaří převetovat ostatní účastníky zájezdu, kteří neakceptují vysoký poplatek za vstup do této vesničky, takže využíváme momentu spacího syna a snímáme pouze z útesu. Saving mode se nám vysmívá pokutkou za parkování podél ceny v hodnotě 25 EURO. To však nějak překonáváme, máváme hlídce a budoucí korespondenci do ČR. Na večer jsme se již teleportovali na poloostrov San Vito Lo Capo, který je známý svou překrásnou pláží, kde jsme si užili místní středomořskou gastronomii. Určitě při cestě zastavte v zálivu Golfu de Cofano, který mě osobně přišel mnohem rozmanitější než turistické San Vito Lo Capo.

Čtvrtý den jsme vzali lehce po okolí a navštívili výstavu kamenných hlav v Castello Incantato. Kluk Filippo Bentivegna by trošku z jiného gangu, když byl schopen vyzdobit si zahradu tisícem kusůvhlav a nechat se oslovovat král. Večer jsme prozkoumali přístav v městečku Sciacca, který je plný tradičních loděk a živé atmosféry. Doporučujeme ochutnat místní granitas

Pátý den jsme se vydali do Salinas Trapani, neuvěřitelně rozlehlé místo plné … hmm… sole a mlýnů. Poté jsme zamířili do malebné horské vesničky Erice, která nás okouzlila svými úzkými uličkami a historickým opevněním a samozřejmě výhledem na celé severní pobřeží a krásný západ slunce nad Salinas. Zde opravdu musíte ochutnat tradiční sicilské dezerty, jako je cannoli, cassata v jedné z místních cukráren. Svou hyperglykemii můžete zlepšit procházkou po Normanského hrad Venus či po katedrále Maria Santissima Assunta.

Šestý den jsme zarelaxovali na pláži a užívali si klidu u domu v Lido Flori. Oáza klidu :). Voda byla na jaře osvěžující a pláže prázdné.

Sedmý den balíme a opouštíme Lido Flori a přes jižní pobřeží se přesouváme do Catania, kde jsme navštívili aktivní sopku Etnu, nechyběli ani tracky po kráterech přilehlých vulkánů. Za dlouhou cestu témeř 400km jsme byli odměněni krásnou hrou kompozice mraků a černého bazaltu. Večer jsme se ubytovali v kouzelném městečku Taormina, které jsme také prozkoumali a obdivovali jeho krásu. Zde doporučuji změnit horský outfit z Etny, vylézt z pahorků a větrovek do mokasínů a košil, které my jsme samozřejmě neměli a byli jste tedy drobným kontrastech v dobře oděných davech.

Poslední den naší cesty jsme se přes severní pobřeží vydali na letiště v Trapani. Na cestě jsme navštívili malebné město Cefalú, které je známé svým historickým jádrem. Nedoporučujeme navštívit o víkendu, jelikož italové to tam mají rádi a asi více než my nyní :). Severní cesta zpět na letiště byla také štreka, ale po relativně dobrém dálničním úseku, který je zde výjimečně zpoplatněn Telepasem cca kolem 12 EUR. Vracíme káru a šup zpět na halušky k naším sousedům, kde nás čeká náš český bourák a cesta zpět domů do Prahy. See you next time, tentokrát Praha – Katánie zpátečka za 1000,- snad.

Náš týdenní itinerář v přehledu:

• Letiště Trapani – Lido Flori: Začátek vaší cesty na Sicílii byl na letišti v Trapani, odkud jste pokračovali do vesnice Menfi. Tato oblast je známá svými olivovými háji, vinařstvími a tradičními sicilskými farmami, které nabízejí autentický zážitek z venkovského života.
  • Scala dei Turchi: Tento skalní útes se nachází nedaleko Agrigenta a je jedinečný svými bílými vápencovými útesy a tyrkysovým mořem. Je to skvělé místo pro procházky po pláži a fotografování úchvatných výhledů.
  • Archeologické naleziště Agrigento: Agrigento je domovem úžasných starověkých řeckých chrámů, z nichž nejznámější je Údolí chrámů. Tato UNESCO památka nabízí fascinující pohled do minulosti a je považována za jedno z nejvýznamnějších archeologických nalezišť na Sicílii.
  • Scopello: Malé malebné městečko Scopello je známé svými malebnými uličkami, tradičními domy a přístavem plným rybářských lodí. Je to skvělé místo k procházkám po okolí a ochutnávání místních specialit.
  • Poloostrov San Vito Lo Capo: Tento poloostrov nabízí úchvatné pláže s jemným pískem a tyrkysovou vodou. Je to oblíbená destinace pro milovníky slunce a moře, a také se zde koná každoroční festival kulinářské speciality – Cous Cous Fest.
  • Castello Incantato: V blízkosti městečka Sciacca se nachází „Zámek kouzel“ neboli Castello Incantato. Jedná se o expozici soch z kamenů, které vytvořil umělec Filippo Bentivegna. Tato surrealistická umělecká díla jsou rozprostřena v přírodním prostředí a nabízejí jedinečný zážitek.
  • Salinas Trapani: Tato oblast je známá svými solnými lázněmi, kde se tradičně zpracovává mořská sůl. Můžete si prohlédnout solné lázně a objevovat fascinující proces těž
  • Erice: malebná horská vesnice s bohatou historií a atmosférou středověkého města. Zde můžete navštívit katedrálu Maria Santissima Assunta, nádhernou románsko-gotickou stavbu, normanský hrad Venus s úchvatnými výhledy a Chiesa di San Martino se svými freskami a relikviářem. Nezapomeňte si také vychutnat tradiční sicilské sladkosti v cukrárnách a kavárnách ve městě. Erice je fascinující destinací, která vás okouzlí svou atmosférou a historickým dědictvím.
  • Etna národní park: Etna je jednou z nejaktivnějších sopek na světě a nachází se na východní části Sicílie. Tento národní park nabízí úchvatné výhledy na sopečnou krajinu, sopečné kužely a lávové proudy. Můžete se vydat na trekkingové túry a prozkoumávat kráterovou krajinu a pozorovat sopečnou činnost.
  • Taormina: Malebné městečko Taormina je známé svým antickým divadlem s úchvatným výhledem na moře a sopku Etna. Můžete se projít úzkými uličkami plnými butiků, tradičních restaurací a historických památek. Taormina je také populární destinací pro kulturní festivaly a umělecké přehlídky.
  • Cefalú: Městečko Cefalú se nachází na severním pobřeží Sicílie a je známé svou malebnou atmosférou a krásnou pláží. Jeho nejvýznamnější památkou je normanská katedrála, která patří mezi nejvýznamnější sakrální stavby na Sicílii. Můžete si prohlédnout také úzké uličky s tradičními obchůdky a ochutnat místní speciality v restauracích.